Kobiety w ciąży często czują się niezrozumiane, ignorowane i pomijane. Gdy proszą o pomoc, nieraz spotykają się z nieprzyjazną postawą. Zdarza się, że przestrzeń publiczna jest dla nich nieprzyjazna. Często ludzie nie zauważają, że odmienny stan zasługuje na odmienne traktowanie, nie uznają praw i przywilejów kobiet ciężarnych. Nie zdają sobie spraw, że ustępując miejsca przyszłej mamie, dbają nie tylko o jej samopoczucie, ale przede wszystkim o zdrowie nienarodzonego dziecka. Społeczeństwu chcą to uświadomić organizatorzy kampanii "Odmienny stan - odmienne traktowanie".
"Ujawnienie problemu zainspirowało nas do działania. Od wielu lat wspieramy zdrowie kobiet, a szczególną troską otaczamy kobiety w ciąży" - mówi Magdalena Kacprzuk, kierownik produktów OTC, PF Jelfa SA. "W tym roku wyznaczamy sobie zupełnie nowe zadania - kształtowanie postaw i aktywną walkę z tak zwaną znieczulicą społeczną. W środkach komunikacji miejskiej znajdziemy miejsce dla starszej osoby, miejsce dla rodzica z dzieckiem, a może warto oznaczyć specjalnym symbolem miejsca dla kobiet w ciąży?" - dodaje Kacprzuk.
Działania kampanii zostały rozłożone na kilka lat. W pierwszym roku jej trwania organizatorzy będą starali się zachęcić i zaprosić do współpracy instytucje administracji publicznej, komunikacji miejskiej oraz podmioty komercyjne, by tworzyły Miejsca Przyjazne Przyszłym Mamom. Kasa pierwszeństwa, dogodne miejsce parkingowe oznaczone piktogramem kampanii, dystrybutor z wodą, miejsca w których kobieta może odpocząć, specjalnie wyznaczone miejsce w autobusie, pociągu czy tramwaju to tylko niektóre propozycje udogodnień.
We wrześniu kampania „Odmienny stan - odmienne traktowanie" uzyskała wsparcie nowego partnera - spółki „Koleje Mazowieckie - KM". We wszystkich pociągach należących do spółki zostały wyznaczone miejsca siedzące dla kobiet w ciąży. Będzie można je rozpoznać po specjalnie przygotowanym piktogramie. Łącznie w pociągach pojawiło się 1655 piktogramów. Jeśli kobieta w ciąży nie będzie mogła znaleźć miejsca oznaczonego piktogramem, pomoże jej kierownik pociągu.
Koleje Mazowieckie są pierwszą firmą świadczącą usługi transportowe, która zdecydowała się wesprzeć kampanię. „Koleje Mazowieckie to nowoczesny przewoźnik, dla którego bardzo ważny jest standard podróży i odpowiednia oferta dla wszystkich grup pasażerów. Spośród nich chcemy zadbać szczególnie o osoby podróżujące z małymi dziećmi, czy osoby niepełnosprawne, ale także o przyszłe mamy" - mówi Jakub Majewski, prezes Zarządu Spółki, prywatnie tata dwóch córek.
Kampania „Odmienny stan - odmienne traktowanie" została zainaugurowana w kwietniu br. Celem programu jest kształtowanie postaw społecznych i wskazanie, że kobiecie w ciąży należy się pierwszeństwo. Wraz z kampanią wystartował ranking „Miejsc Przyjaznych Przyszłej Mamie". Najbardziej przyjazne palcówki będą wybierać internauci (głosowanie będzie prowadzone od 2 do 30 listopada na stronie organizatora kampanii) oraz specjalnie powołana Kapituła. Wyniki głosowania zostaną opublikowane na stronie Falvitmama.pl w grudniu 2009r.
Działania prowadzone w ramach kampanii będzie wspierała nietypowa kreacja przedstawiająca „kobietę z brzuszkiem". Seria plakatów ma na celu przypomnienie i uświadomienie społeczeństwu, że „z brzuszkiem w kolejce ciężko stać", „z brzuszkiem podróżować niewygodnie", czy „z brzuszkiem trudniej sprostać wyzwaniom".
Organizatorem programu jest marka Falvit mama. Wsparcia merytorycznego kampanii udzieliło Polskie Towarzystwo Ginekologiczne oraz Fundacja Mama. Więcej informacji na temat kampanii na stronie .
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »